“סליקה פנסיונית בארגונים היום זהו אחד מן השירותים שמייעלים עסקים רבים ואף מונעים טעויות ובזבוז של משאבים”
בכל עסק אשר מעסיק מעל 10 עובדים נדרש בסליקה פנסיונית. משרד האוצר בתיאום עם משרד המשפטים היו אחראים להפיץ חוק זה ולדאוג שכל העסקים העונים בהגדרה אכן ישתמשו במערכת סליקה פנסיונית.
בראיון מיוחד לבעלי עסקים קטנים ובינוניים: מר ארז בוגנים, מנכ”ל סינאל
ארז, למה צריך בעצם סליקה פנסיונית?
במסגרת הדיונים בהצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012, הממשלה ה- 32, בראשות בנימין נתניהו הגיעה להחלטה (מספר החלטה 2056) כי יש להסדיר הקמתה ופעילותה של מערכת מרכזית לייעול העברת מסרי מידע ולסליקה כספית בתחום החיסכון הפנסיוני.
לאותה מערכת מרכזית יש מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני בחסות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ולכן ניתן למנות את תחומי האחריות העיקריים של אותה מערכת:
1) העברת מידע אודות לקוח, לפי בקשתו, מגופים מוסדיים ליועצים פנסיונים וסוכנים פנסיוניים לשם ביצוע פעולת שיווק פנסיוני או ייעוץ פנסיוני;
2) העברת מידע אודות לקוח, לפי בקשתו, מיועצים פנסיוניים וסוכנים פנסיונים לגופים מוסדיים לשם צירוף לקוח לגוף מוסדי;
3) העברת מידע בין גופים מוסדיים שונים אגב ביצוע העברת כספים ביניהם לפי סעיף 23 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) התשמ”ה-1985;
4) סליקת תשלומים בשל חוסך לגוף מוסדי;
5) קבלת היזון חוזר על העברת מידע או סליקת כספים כאמור בסעיפים הקודמים.
נדרש רישיון להפעלת מסלקה פנסיונית וניהולה מפני שהמידע הוא חסוי ופרטי ועל כן נדרשת מערכת טכנולוגית מוצפנת ומאובטחת בהתאם לרגולציה.
עד כמה המערכת מסודרת ומאובטחת?
נדרש פורמט אחיד להעברת מידע ונתונים בין יצרני מידע וצרכניו השונים בתחום החיסכון הפנסיוני, תוך הגדרת מבנה הנתונים, סכימת הנתונים, תוכן השדות המועברים והנסיבות שבהתקיימותן יש להעביר מידע כאמור.
מידע העובר בין יצרני המידע וצרכניו יועבר במתכונת אחידה ויהיה מבוסס על קובץ אלקטרוני במבנה XML המאפשר גמישות לגבי תוכן הנתונים. כך, מידע המתייחס למספר לקוחות, מספר חשבונות לקוח ומספר מוצרים פנסיוניים, יהא ניתן להעברה בקובץ אחד. המידע יועבר באמצעות תקשורת נתונים מוצפנת ומאובטחת, כך שלא ניתן יהיה לגשת אליו ללא הרשאת הנמען.
מהם אותם הממשקים במבנה האחיד?
המבנה האחיד מפורסם בחלקים בהתאם לממשקים המפורטים להלן:
א. ממשק אחזקות – קובע את פרטי המידע שעל גוף מוסדי להעביר לחוסך שביקש זאת באמצעות מסלקה פנסיונית מרכזית או לבעל רישיון, על מנת להציג סטאטוס עדכני של נתוני לקוח, על מוצריו הפנסיוניים השונים (לרבות מידע לגבי צבירות החיסכון), נכון לתאריך חתך מסוים. קובץ כאמור יימסר במסגרת התקשרות למתן ייעוץ פנסיוני מתמשך או שיווק פנסיוני.
ב. ממשק טרום ייעוץ – קובע את פרטי המידע שעל גוף מוסדי להעביר לבעל רישיון בשלב ההכנה למתן ייעוץ פנסיוני או שיווק פנסיוני לראשונה.
ג. ממשק ניוד – קובע את פרטי המידע שיועברו בעת העברת כספים בין מוצרים פנסיוניים שונים ובין גופים מוסדיים שונים.
ד. ממשק אירועים – קובע את פרטי המידע אשר נדרש להעביר לגופים המוסדיים, במטרה לאפשר קליטה והפקה של מוצרים פנסיוניים באופן ממוכן, וכן את פרטי המידע שיועברו לצורך ביצוע שינויים במוצרים פנסיוניים שבידי לקוחות או בנתונים הרלוונטיים לניהול מוצרים פנסיוניים עבור לקוחות.
ה. ממשק היזון חוזר ראשוני – קובע את פרטי המידע שעל הגוף להשיב בנוגע לתקינותו הטכנית של ממשק שהעובר אליו, ולגבי גוף מוסדי, קובע גם את פרטי המידע הנוגעים לסטטוס הטיפול בפניה.
ו. ממשק פיצויים – קובע את פרטי המידע שעל גוף מוסדי להעביר ללקוח או לבעל רישיון על פי בקשת הלקוח, בנוגע למרכיב הפיצויים, ולגבי מעסיק, את פרטי המידע שגוף מוסדי יעביר לו לגבי מרכיב הפיצויים בהתייחס לתקופת חבותו לעובדיו.
ז. ממשק מידע למעסיק – קובע את פרטי המידע שעל גוף מוסדי להשיב למעסיק בשלב קליטתו של עובד במקום עבודה חדש או לצורך טיוב מערכת השכר של המעסיק בנוגע למוצר שהועברו אליו על ידו הפקדות.
ח. ממשק מעסיקים – קובע את פרטי המידע הנדרשים בגין תהליכי תשלום והפקדות לחיסכון פנסיוני, לרבות בעת פיצול הפקדות בין מוצרים פנסיוניים שונים. במסגרת ממשק זה מטופל גם נושא ההיזון החוזר למעסיקים.
ט. ממשק דמי סליקה – קובע את פרטי המידע שעל סוכן הביטוח או גוף קשור בו להעביר לגוף מוסדי בגין שירותי תפעול הניתנים למעסיק.
י. ממשק פניות איכות מידע – קובע מבנה אחיד לטיפול בפניית איכות מידע כהגדרתה בחוזר גופים מוסדיים.
בשביל מה יש כל כך הרבה ממשקים?
כל ממשק מבצע מספר פעולות ועל כן דרשו להפריד את הממשקים באלגנטיות כדי ליצור מערכת מרכזית מסודרת עם כמה שפחות טעויות. חשוב לזכור כי כל טעות היא יקרה ולכן חשוב לעבוד בצורה מסודרת ובשלבים סדורים.
עולם הפנסיה גדול מתמיד ויותר מ־200 אלף מעסיקים בארץ נדרשים לדווח בעזרת מערכת מרכזית מורשית.
מה היתרונות המשמעותיים בסינאל?
“אצלנו בסינאל, כל לקוח מקבל מנהל אישי לתיקי הפנסיה שלו, בנוסף לפלטפורמה סופר חדשנית שהופכת את ההתקשרות לקלה ומהירה ביותר. אומר לנו ארז בוגנים.
בשנים הקרובות אנו צפויים לראות יותר תהליכים רגולטוריים וטכנולוגיים אשר דורשים שעות של תכנות וכתיבת קוד וכמובן הרשאות גישה למורשים בלבד ולכן לבעלי עסקים וחברות כדאי לבטוח בחברתנו סינאל, אשר מתמקדת במתן פתרונות לניהול העובדים וההון האנושי; שכר, נוכחות, סליקה פנסיונית ובקרת כניסה.
אין סיבה שעסקים וחברות יעבדו בחוסר יעילות ויצטרכו להיות מומחים גם ברגולציות ובבירוקרטיות המשתנות לעיתים תכופות מדי במדינה שלנו.
את פעולות הדיווח והבקרה תחליף טכנולוגיה ומערכות מתקדמות כך שתכלית העבודה הסופית והביצוע המוצלח יעשו על ידי המומחים שלנו בסינאל”. כך ארז סוגר את הראיון איתנו
חברת סינאל יוצאת בהטבה לחודשי הקיץ – עד חודש אוגוסט 2022
חברת סינאל מתמקדת בפיריון עבודה גבוה ובמתן כלים טכנולוגיים לשיפור תוצר העבודה של כל חברה וארגון בכל מגזר ציבורי או עסקי. לסינאל פתרונות חומרה ותוכנה לניהול העובדים בחברה, החל מהוצאות השכר ועד לאבטחה של העובדים.
ארז בוגנים מזמין אתכם להירשם עכשיו כדי לקבל הטבה משתלמת עבור שירותי סליקה פנסיונית! בקרו בקישור הרשמי של סינאל https://www.synel.co.il/info/סליקה-פנסיונית-הטבה-לחודשי-הקיץ-2022/